Wednesday, October 06, 2010

Multi Crew Coöperation...

Since most airline companies require a student to prove jet flying skills in a multi-crew environment ánd to obtain the total amount of 115 hours of required instrument time for the frozen atpl licence, Ostend Air College schedules its students for a so called MCC-course (Multi Crew Coöperation).

I chose for the Flight Simulation Company @ Schiphol, the Netherlands. Besides MCC they also provide type ratings, medical examinations, crew training, ...
We were lucky to have Mr Jongbloed - a retired and véry experienced captain on Boeing 747 as well as a talented instructor - assigned to us for the 5-day training on B737NG (the famous Next Generation plane manufactured by Boeing).

As a jet flying is quite different from piloting a twin-prop DA42-size ;-)... the first session was focussed on plane and procedure familiarisation. Quite impressive how real-life it looks and feels in this full-motion simulator!

During the subsequent sessions, as we ought to be feeling home in the 737-cockpit, we focussed on correct procedure and checklist execution during the different phases of flight... from "dark-cockpit" entrance up to full-stop landing at destination.

I was impressed how smooth it feels to steer a plane that large and how stable it behaves even during the failure of an engine and theoretically a 50% power loss. But as I said, the aim of this course was "multi-crew" coöperation, so focus on how 2 persons together could turn the high workload in a cockpit into an achievable task. That is why each flight we were assigned a role as pilot flying or pilot monitoring, where the pilot flying would be able to focus on flying the plane while the pilot monitoring would support the latter in "monitoring" primary flight parameters as well as secondary indications that could point to abnormal behaviour of an engine or imminent danger somewhere. There really is a lot to tell about the highly educational content of this course... but that would take me to write a way too long article on this blog, which I'd better save for the die-hard interested people somewhere behind a beer and a bar ;-). Fact is that many approaches, landings, engine failures and fires, rejected takeoffs, ... later, I was handed over the "Certificate of satisfactory completion of the MCC" and that I left the building with an even bigger admiration for those men and women that manage to safely pilot millions of passengers and tons of cargo through the air each day in a safe way. Al this made possible by constructively coöperating in the small but busy and sometimes unexpectedly stressfull cockpit environment! Can't almost wait to play a role in this challenging story.

With no doubt I would like to conclude this post with a special word of "Thank you very much!" to both father and son Jongbloed, who made the MCC course an unforgettable event in my pilot-career.

5 comments:

Anonymous said...

hey

Ik volg enkele bloggen op het net. Heb je al succes op de arbeidsmarkt? Iedereen die ik volg blijft precies hangen na de MCC. Ben zelf 24 en zou er graag aan beginnen maar het blijft precies heel erg moeilijk om dan aan een job te geraken

Groeten

Gert-Jan

Pieter Heeze said...

Hoi Gert-Jan

Dat ís effectief ook zo... aan een job geraken in de cockpit is vandaag de dag redelijk moeilijk. Helaas geven vele maatschappijen voorrang aan mensen met minimum 500 à 1 000 uren ervaring op jet > 20 t. Daardoor blijven heel veel nét afgestudeerde en gemotiveerde jonge en al iets minder jongere kadidaten in de kou staan. Op korte termijn levert het aanwerven van enkel ervaren piloten de maatschappijen wel een (economisch) voordeel maar op lange termijn vind ik dat persoonlijk niet zo'n strategische zet. Echter... er zijn wel opportuniteiten en maatschappijen die wél cadets aannemen. Helaas kom je dan voor situaties waar een maatschappij 6 zitjes aanbiedt en er meer dan 600 kandidaten hun CV insturen. Je moet dus echt wel goed zijn en gemotiveerd... Ik blijf dan ook continu met mijn neus in de boeken zitten in m'n vrije tijd en blijf ook (betaalbare) het vliegen onderhouden via 'n club. Ik ben ook van plan m'n huidige job in de toekomst te ruilen voor een job in de luchtvaartbranche, in de hoop aldus al een eind dichter bij het einddoel te geraken. Hierbij schuw ik noch de lands- noch de Europese grenzen... maar dat zou dan al plan-B zijn.

Áls je er zelf aan wilt beginnen blijf ik op het hart drukken: zorg eerst voor een goed diploma (minstens bachelor) in een andere branche die wél floreert, al was het maar om een goede backup te hebben! Ik heb overigens ook de indruk dat je met die meerwaarde in de huidige marktsituatie al iets hogerop komt te liggen in de stápels brieven die maatschappijen krijgen. Er zóu de komende jaren ook en luchtvaartboom komen in Azië... maar... eerst zien, dan geloven.

Véél succes en hopelijk komt ooit die dag waarop jij ook je droom kunt verwezenlijken!

Pieter

Anonymous said...

hallo

Ik zie dat je al een tijdje rond bent met je opleiding. Nog geen zicht op werk? heb je al veel intervieuws kunnen doen? Ik doe ook modulair en heb bijna gedaan, heb je blog altijd kunnen volgen. (leuk blog trouwens) hou een beetje mijn hart vast voor na de MCC

groeten

Sofie

Pieter Heeze said...

Hoi Sofie

Ik plan binnenkort nog enkele blog-updates... veel te lang geleden dat ik hier nog iets neerpende en nochthans wel stof tot schrijven hoor. Zit je toevallig op facebook? Anders moet je me maar eens toevoegen en kan ik misschien wat gerichte vragen beantwoorden.

Groetjes

Pieter

Anonymous said...

hey, ja ik moet zowat de enige zijn in Belgie zonder facebook/netlog/msn en al die "sociale" netwerken, kijk al uit naar je nieuwe updates. Ik denk er nu over na om verder te doen voor instructeur maar ik zie ng wel

Sofie